Ustawa o ochronie sygnalistów weszła w życie 25 września 2024. Wprowadza ona mechanizmy ochrony osób zgłaszających nieprawidłowości, takie jak działania niezgodne z prawem czy nadużycia w organizacjach. Sygnaliści zyskują ochronę prawną przed odwetem, co oznacza, że pracodawcy nie mogą podejmować działań represyjnych, takich jak zwolnienia czy degradacje, wobec osób zgłaszających naruszenia.
Ustawodawca nakłada na pracodawców zatrudniających powyżej 50 osób, obowiązek wdrożenia procedury zgłoszeń wewnętrznych naruszeń prawa. Co ważne liczba 50 zatrudnionych osób wlicza się pracowników w przeliczeniu na pełne etaty. Dotyczy to również pracowników pracujących w oparciu o umowy cywilnoprawne lub samozatrudnienie.
Pracodawcy mają obowiązek stworzenia wewnętrznych procedur, które muszą być klarowne, dostępne, ale przede wszystkim muszą zapewniać możliwość anonimowego zgłoszenia naruszeń.
Ponadto na przedsiębiorstwa zostaje nałożony obowiązek przeprowadzania rzetelnej analizy zgłoszonych naruszeń oraz wdrożenia działań naprawczych. Obejmuje to nie tylko zidentyfikowanie i rozwiązanie zgłoszonego problemu, ale także wprowadzenie mechanizmów prewencyjnych, mających na celu zapobieżenie przyszłym naruszeniom prawa.
Ustawa wprowadza zakaz działań odwetowych mający na celu zapewnić bezpieczeństwo sygnalisty. Każdy pracownik, niezależnie od stanowiska, może zgłosić nieprawidłowości bez obaw o negatywne konsekwencje. Każdy zgłoszony przypadek powinien być odpowiednio dokumentowany w Rejestrze zgłoszeń wewnętrznych.
Podmiot prawny będzie musiał umożliwić dokonywanie zgłoszeń w formie ustnej i pisemnej- przy czym opcja pisemna będzie dostępna zarówno w wersji papierowej jak i elektronicznej.
Zgłoszenia będą przyjmowane przez wskazaną, upoważnioną do tego osobę lub dedykowaną jednostkę organizacyjną, w celu zapewnienia dyskrecji w procesie zgłaszania nieprawidłowości.
Osoby przyjmujące zgłoszenia nie muszą być wyłonione ze struktury organizacyjnej przedsiębiorstwa. Ustawa daje możliwość zatrudnienia w tym celu zewnętrznych specjalistów, którzy zajmą się profesjonalnym przyjmowaniem i rozpatrywaniem zgłoszeń.
Procedura zgłoszeń wewnętrznych powinna być transparentna, zrozumiała dla wszystkich pracowników.
Nasza kancelaria zajmuje się kompleksowym przygotowaniem oraz pomocą we wdrożeniu procedur zgłoszeń wewnętrznych.
Zapraszamy do kontaktu jeżeli Twoje przedsiębiorstwo, zgodnie z Ustawą o ochronie sygnalistów z dnia 14 czerwca 2024 r., należy do podmiotów objętych obowiązkiem stworzenia takiej procedury.
Rechtsanwalt
Tel: 790 555 417
E-mail: nsawicki@rmslegal.com.pl
prawo budowlane, prawo sportowe, prawo handlowe, prawo niemieckie
Adwokat
Tel: 535 085 005
E-mail: jmianowski@rmslegal.com.pl
prawo budowlane, prawo gospodarcze, spory sądowe, prawo zamówień publicznych